2011-05-03_14:00-16:30

Snov

  • delovanje različnih električnih strojev s katerimi ste imeli opravka v zadnjem času (titan je paramagneten – ni feromagneten, zato ni uporaben za jedra rotorjev)
  • kako spreminjamo smer vrtenja enofaznemu, kako enosmernemu in kako trifaznemu motorju?
  • ladja mora po predpisih imeti zadosti energije v rezervnih izvorih, da s komunikacijskimi napravami lahko vzpostavljamo zveze vsaj 6 ur po izpadu električnega omrežja (ang. black out). Preračun baterij na ladji najdete v Marine Electrical Basics Workbook, str. C13.
  • V elektriških motorjih se rotor vrti, ker se vrti magnetno polje, ki ga v statorskih tuljavah povzročajo časovno spreminjajoči se  tokovi. Hitrost vrtenja magnetnega polja je določena s sinhronskim številom obratov. Sinhronsko število obratov določa število polovih parov (Ladijska elektrotehnika II, str. 14).
  • Velikost navora določa zmnožek rotorskega in statorskega toka. Navor zaradi sil v magnetnem polju M_mag, ki jih toka povzročata,  se prišteva k mehanskemu navoru M_meh. Pri motorju M_meh zmanjšuje M_mag, pri generatorju pa M_mag (ko stator obremenimo, se pojavijo toki tudi v statorju) zmanjšuje M_meh.
  • zagon sinhronskega generatorja na ladji: zaženemo glavni motor, s tokom iz vzbujevalnika magnetimo rotor, z nazivnimi obrati dosežemo zahtevano frekvenco inducirane napetosti, njeno amplitudo pa krmilimo s tokom vzbujevalnika.
  • sinhronizacija generatorja 2 na že delujoči generator 1 poleg zagona zajema še začasno pospešitev oz. zaviranje, da se sinusa napetosti generatorjev časovno oz. fazno povsem poklopita in lahko generator 2 vključimo vzporedno k generatorju 1 (podobnost z baterijami). Zagotovitev sinhronizma preprečuje, da bi se en generator vlekel kot motor na račun drugega.
  • Azipodna izvedba motorjev za električni pogon ladij  (glej tudi LE II, str. 202-220)
  • Sestava in delovanje asinhronskih, sinhronskih in enosmernih električnih strojev
  • Primerjajoč a) hitrost vrtenja magnetnega polja in b) vrtenja rotorja se sinhronski in asinhronski motor bistveno razlikujeta.
  • Bistvena lastnost sinhronskega motorja je, da je njegova hitrost vrtenja enaka hitrosti vrtenja vrtilnega magnetnega polja v statorju.
  • Asinhronski motor poznamo v izvedbi s kratkostično kletko (LE II, str. 81), kjer je ves rotor v kratkem stiku. Motor z drsnimi obroči (LE II, str. 82) pa ima tudi v rotorju navitja. Toke skozi navitja krmilimo z upori preko povezav skozi os rotorja in drsnih obročev. Hitrost vrtenja rotorja  zaostaja za hitrostjo vrtenja magnetnega polja v statorju (Kaj je slip? LE II, str. 84).
  • do 10. maja prešudirajte kako delujejo vzbujevalniki sinhronskih generatorjev (glej LE II, str. 18)

Tehnična navodila

  • do naslednjega tedna vsak napiše vsaj dve strani seminarskih nalog (vprašanja v zvezi z angleščino ali skicami bomo rešili skupaj – oglasite se vsaj do 14. maja). Vsaj do konca meseca boste dokončali seminarske naloge in jih do konca predavanj v petih minutah predstavili kolegom.
Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s

%d bloggers like this: