2011-04-12_13:50-16:30

Tehnična navodila:

v torek, 19. aprila pišemo prvi kolokvij, naloge smo reševali na predavanjih, na vajah nekatere pa ste reševali tudi doma.

Nekaj vprašanj o generiranju električne energije

  • Kje se v generatorju pojavi inducirana napetost?
  • Pojasnite vzrok inducirane napetosti v konstantnem magnetnem polju.
  • Kaj se zgodi z napetostjo, če povečate hitrost vrtenja?
  • Kaj dosežemo, če namesto drsnih obročev uporabimo komutator?
  • Kakšen vpliv ima smer vrtenja na inducirano napetost?

Zaščita generatorjev in motorjev

  • sinhronski ladijski generatorji zaradi večjega števila polov omogočajo generiranje napetosti s frekvenco 60 Hz že pri nizkih vrtljajih
  • vsak generator mora biti na strani električnih porabnikov zaščiten: a) pred preobremenitvijo s prevelikim tokom (za do 2 min sme zaščita dopustiti tokove do 150% nazivnega toka),  b) pred kratkim stikom (zaščita dopušča do 0,5 s tokove nad 150% nazivnega toka toda manj kot, če generatorjeve sponke kratko sklenemo), c) samodejni izklop nebistvenih porabnikov električne energije, č) možnost odklopa v vzporednem načinu dela z drugim generatorjem, zd) aščita pred prenizko frekvenco, e) pred slabo sinhronizacijo z drugimi generatorji.
  • Varovalke smejo biti uporabljene kot zaščita pred preobremenitvijo za toke do 315 A.
  • Vsaka tokovodnik iz glavne razdelilne plošče mora biti opremljena z odklopnim elementom zaradi tokovne obremenitve in zaščito pred kratkim stikom ali z varovalko za vsak neozemljen vodnik ali s kontaktorjem s krmilnim stikalom. Za priklop motorjev z večjimi tokovi morajo biti stikala odporna na zvarjenje kontaktov.
  • Nazivni največji tok stikal mora biti večji kot tok, ki nastane zaradi odklopa varovalk ob kratkem stiku.
  • Rešili smo nalogo kako dimenzionirati odklopni element, izolacijo in presek žice, če je podana moč trifaznega motorja, cos fi in varnostni faktor za tok. Kot največji smo vzeli tok ob zagonu v stiku zvezda, ko je praktično moč delovna in ga pri izbiri primernega odklopnika povečali za varnostni faktor.
  • Selektivnost v ladijskih sistemih pomeni, da je elektroenergetski sistem zmožen odklopiti porabnike v kratkem stiku, da je ostalim porabnikom zagotovljena dobava energije. Običajno selektivnost jemljemo kot tokovno selektivnost – če se na porabnikih poveča tok čez dovoljeno mejo, se odklopijo.
  • Najpogostejša materiala za izolacijo sta termoplastični polivinilklorid (PVC) in zmesi gum (EPR, etilenpropilenska guma).
  • Na velikih ladjah z zabojniki in potniških ladjah lahko efektivne vrednosti kratkostičnih tokov dosežejo 100 000 A, kar pomeni konice okrog 250 000 A.
  • Električni oblok povzročijo napake v električni instalaciji, pozabljena orodja ali drugi kovinski deli, ki prevežejo ‘sponke izvora’. Ob nenadnem porastu toka se morajo naprave izklopiti, da se zavaruje električna instalacija pred resnimi poškodbami. Izredno povečanje temperature in segrevanje okolice zaradi obloka lahko zaneti požar kar je izredna nevarnost za osebje v bližini. Drug negativen učinek obloka  je nanos tanke prevodne plasti, če oblok nastane med ‘mehkejšimi’ – bakrenimi sponkami. Tokovna zanka po Kirchoffovem izreku: tok v obloku se vektorsko sešteva s tokom po prevodniku (povzročitelju kratkega stika) in tokom, ki ga daje izvor napetosti pod tolikšno obrementvijo.
  • Slabo pritrjeni deli v električni instalaciji so posledica slabega načtovanja ali vzdrževanja in so že povzročili: a) požar v stikalni sobi tankerja zaradi pregrevanja slabo privitih kontaktov v zaganjalniku motorja b) slabo pritrjeni kovinski deli so padli med zbiralke (tokovodnike z generatorja oz. glavne razdelilne plošče) in povzročili oblok ter izpad celotnega energetskega omrežja, pogona in sistema krmila potniške ladje. K preprečitvi takšnih dogodkov pomaga načrtovanje z zaskočnimi deli ter redni pregledi ob katerih se pozornost usmerja na dele, ki se pregrevajo.

Vir: Germanische Lloyd, seminar on Marine Electrical Engineering

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s

%d bloggers like this: